MaxNautic

MaxNautic ©

Reisverhaal Duitse bocht juli

Na 375 leerzame, indrukwekkende en vermoeiende mijlen, waarbij wij 2x een nacht doorvaren, komt dit verslag:

De zee is ons lief wanneer wij vanuit Vlieland het ruime sop kiezen. ZW4-5 en wij gaan naar het Noordoosten. Er wacht ons 130 mijl. Met ons zijn nog 3 schepen vertrokken richting Duitse bocht. Één zullen wij weer terug zien op Helgoland , de andere gaan richting Cuxhaven voor een vakantie op de Oostzee. Onderweg zien wij weinig schepen in de zone voor inshore traffic. Peilingen kunnen wij onderweg geregeld maken met alle vuurtorens op de eilanden en keer op keer blijkt ons gegist bestek in overeen te stemmen wanneer wij een kardinale boei voorbij varen.

Naarmate wij verder van huis komen verandert de habitat. Een Jan van Gent vliegt majestueus door de lucht. Langzame maar zeer efficiënte slagen met mooie glijvluchten. Plotseling laat hij zich in een enorme duikvlucht de zee in storten met zijn zwarte vleugeltoppen recht omhoog en gaat verder als jager onder water. Na een aantal seconden komt hij weer boven meestal met succes. Waar zou deze vandaan komen? Helgoland misschien, ons doel voor de dag. Glijdend door de lucht verlaat hij ons weer. Met een bakstag windje snijden wij door het water richting ons doel. De onweerswolk blijft op gepaste afstand en doet de zee niet aan. Boven land heeft hij dit keer meer te zoeken. Ons best. Na de ochtend passeren wij de verkeersscheiding stelsels en varen wij richting het noorden waar Helgoland zojuist opdoemt. De rode rotsen zijn nu al goed te onderscheiden. Er is dit keer gelukkig niet de beruchte Helgolander mist.

Plotseling krijgen wij een bezoeker. Uitgeput waarschijnlijk van de lange reis die deze landvogel: de zwarte roodstaart, en wel van het vrouwelijke geslacht, heeft afgelegd. Na een aantal minuten te hebben gelift op onze middenbolder verlaat zij ons weer en vliegt nog een afscheidsrondje.

Op Helgoland treffen wij onze Jan van Gent weer. Maar welke was het? er zitten er duizenden op de rode rotsen vergezeld door Alken en andere zeevogels. Nou ja rood, hier en daar meer wit. Ruiken rotsen altijd zo? Daar vliegt weer zo’n prachtige zwart met witte zeevogel. Op de rotsen treffen wij alle soorten, welke op deze kust hun nest bouwen, door elkaar aan. De Alk landt wijdbeens maar in ieder geval met meer overtuiging dan de Jan van Gent. Prachtig hoe dichtbij wij kunnen komen zonder al te veel te storen.

‘s Avonds eten wij een degelijke Duitse maaltijd in een plaatselijk restaurant uit de buurt van alle Taxfree winkels. Morgenvroeg met opkomen van de zon gaan wij weer op pad omdat de weerkaarten zijn verslechterd voor de komende periode. De Duitse bocht bevestigd eens te meer dat het weer en de condities snel kunnen veranderen.

Op onze terugreis moeten wij opboksen tegen de zee en de wind. Zij is nu minder lief voor ons en neemt in hoogte en kracht toe. Zal dit de hele reis duren? vraagt iedereen zich afzonderlijk af. Gelukkig komen een paar bruinvissen de wacht opluisteren. Glijdend door het water zien wij de rugvinnen van ons verdwijnen. Waarom zo kort, het kan niet lang genoeg zijn. De wacht binnen ziet niets.

Als wij het verkeersscheiding stelsel bij “Jade” haaks willen oversteken heeft het weer iets anders met ons voor. De regen beneemt ons alle zicht en wij wachten in de buurt van wat boeien waar zeker geen flatgebouwen varen. Het kon slechter want eenmaal voorbij dondert de bui het land op en verlicht de hemel. Mooi gezicht hoe zo’n bui aankomt en weer voorbij trekt. Het voordeel van ruim water is dat je het weer goed ziet aankomen. Eenmaal voorbij kunnen wij weer “vrij” varen, al is het opkruisen. Gelukkig hebben wij de stroom mee berekend.

In het avondlicht komt er plotseling een aalscholver op ooghoogte met de boot meevliegen. Als alles in orde gevonden wordt verdwijnt hij weer net zo snel als dat hij gekomen is. In het zog van ons water vindt hij vast wel een klein visje.

Wanneer wij Nordeney plannen aan te lopen heeft de zee andere plannen. Met een wind uit het WNW en 25 knopen wil de zee daar een stokje voor steken. Wij reizen verder richting Borkum wat wij wel nog veilig kunnen aanlopen. De wind zal nog verder toenemen en wij hopen voortijdig binnen te zijn. Gelukkig kunnen wij nog door het Riffgat en dat scheelt een uur. Het is tenslotte al middernacht geweest. De haven aanloop is nauwkeurig voorbereid, wij weten wat ons te wachten staat, kennen de veilige sectoren en de te varen peillijnen. Behoedzaam dansen wij naar binnen en lopen Borkum bij nacht zonder problemen rond hoogwater aan zodat er niet teveel dwarsstroom staat. Na een biertje en een slokje wijn gaan de lichten uit. De wind wakkert verder aan en er staat nu een 8 soms 9 beaufort. In de haven staan schuimkoppen op de golven en 6 lijnen proberen onze boot aan hogerwal te houden. Is dit nou rodeo rijden of …. slapen lukt niet zo goed en dus ook het dromen niet.

Wij blijven en dag op Borkum uitwaaien na bestudering van de nieuwe weergegevens en op zee zien wij één en al schuim. Met de oude stoomtrein reizen wij naar de stad en beklimmen wij de vuurtoren midden in de stad.

Voor onze verdere terugreis heeft de zee een hoogte van tussen de 2 en 4 meter. Een ruig zeetje dus. Alleen varen wij de zee tegemoet wanneer wij Borkum haven verlaten, de veerboot naar Borkum wacht netjes op ons en laat ons eerst de bocht passeren. Wij proberen hoog aan de wind te varen. Het wordt een lange terugreis. ’s Nachts varen wij langs de boorplatformen en de vissersschepen en blijven aan de goede kant op minimaal 1nm afstand van de grote scheepvaart route. Welke kant de vissers opvaren lijken ze soms zelf niet te weten.  Een visser is aardig wat tuig en blauwe boxen kwijtgeraakt zodat de wacht uit veiligheid veranderd wordt om al deze rommel te om zeilen. De schroef hebben wij nog nodig en een duik in deze zee ziet niemand zitten. Nogmaals een plak en een blauwe box omzeilen en wij hebben de rommel gehad. Wie ruimt dat op?

Hoe zou het zeegat van Terschelling zijn na zo’n zomers stormpje? Volgens onze weerbronnen kunnen wij morgenochtend een zee in het zeegat van minder dan 2 meter verwachten. Nu staat er nog ruim 3 meter met dus kans op grondzeeën.  Het duurt nog wel even voordat wij er zijn en volgens de prognose zal de wind spoedig afnemen. 7 beaufort is ook wel genoeg. Gelukkig komt de 5 in zicht zodat er ook weer geslapen kan worden. De Gewitterböhen met mogelijk 9 bft blijven gelukkig uit. Dat is de beloning voor het wachten totdat de twee troggen overgetrokken zijn en alle buien richting het oosten zijn gegaan. Eenmaal bij het zeegat van Terschelling gekomen valt het eigenlijk wel mee. Golven zijn nu kleiner dan 2 meter. De wind en de stroom zijn het met elkaar eens en gaan dezelfde weg in. Een zeehond neemt een kijkje en controleert of wij nu netjes de gronden omzeilen om zodoende door het diepere water aan te lopen. Tevreden duikt hij weer onder als hij ziet dat het goed gaat. De gronden nee daar willen wij nu niet zijn. Op de minder dan 5 meter water staat een laag schuim als op een goede cappuccino.

Onder een lopend windje, felle zon en met onze compleet natte outfit zeilen wij de Waddenzee op waar de dagjesmensen, niets vermoedend, naar onze uitrusting kijken. Deze zal nog dagen moeten drogen na het zoete bad.

Moe maar voldaan lopen wij de haven in. Dat het hoog water is en de sluis nog een uurtje dicht is kan ons in ieder geval niet deren. De haastige medemens die daar ligt zou eens een langere tocht moeten varen waarna het allemaal niet zoveel meer uit maakt en kom je ontspannen maar voldaan aan.

Fragmenten uit het weer:

Gale warnings:

German Bight
west 8

Synopsis:
low, 998, just south of Norway is moving south, expected over German Bight Friday morning

German Bight
mainly west 6-7, increasing 7-8. showers. good, in showers moderate. waveheight 2.5-3.5 meter, increasing 3,0-4,0 meter

Uitgegeven door het KNMI op  donderdag 9 juli 2009 om 16:08 uur lokale tijd.

Een waarschuwing voor de scheepvaart:
Texel
west 8
Harlingen Rottum Delfzijl
west tot zuidwest 8

KNMI:

Komende nacht gaat het in het noorden regenen. De zone met regen trekt langzaam zuidwaarts. Later volgen er buien, soms met hagel, onweer en in het noordelijk kustgebied mogelijk ook (zware) windstoten.

 

Weerkaart 10 juli 2009 passage troggen en occulsiefront met buien en onweer

Op maat Zeilen naar uw wensen

Tekstvak: Bron: KNMI
Tekstvak: Bron: Bracknell

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

Telefoon

: 06-34 140 212

E-mail

: info@maxnautic.nl