†††††††††††† ††††††††††††

MaxNautic

MaxNautic ©

Reisverhaal Overtocht naar Engelse Oostkust en bezoek Pin Mill oktober 2009

Kaarten / Almanak: Reeds Nautical Almanak, 1801, 1810, C25, C1, Tidal atlas Harwich, HP33 , Imray east cost pilot

Totaal gezeilde zeemijlen: 380 nm

Vrijdagavond verlaten wij het IJsselmeer door de Oranje sluizen en varen door Amsterdam richting IJmuiden waar vanavond nog twee zeilers aan boord stappen. In het donker lopen wij IJmuiden aan en meren af. Er volgt nog een briefing met de laatste feiten en weerberichten en de bemanning bepaalt de ideale vertrektijd. De wind lijkt het morgen rustig aan te doen en wij hopen dat na de passage van het front nog wat wind overblijft.† Helaas zal na passage van het tweede front als met een schakelaar de windkracht en richting veranderen.

Zaterdagochtend vroeg vertrekken wij vanuit IJmuiden voor de overtocht naar Harwich zoín 130nm verderop. In het begin perfect zeilweer met niet al te veel wind zodat iedereen lekker ingeslingerd kon raken. Wij zeilen vlak langs het Rijnveld met alle boorplatformen rekening houdend met de minimale afstand van 500 meter. Wij blijven noord van de Noord-Hinder om niet in de drukke kruispunt voor de grote scheepvaart te komen waar ze alle kanten opdraaien en de juiste route nemen.

Na het oversteken van de grote scheepvaart routes zwemmen een paar bruinvissen op gepaste afstand van de boot. Altijd weer prachtig om te zien. Dit is een goed jaar wat betreft het spotten van bruinvissen. Vaak moeten wij lang speuren over het water en opgeven met geen bruinvissen gezien te hebben maar dit jaar zien wij ze bijna elke reis.

De avond valt en het wachtschema is al in volle gang. Wij hebben ditmaal voor een 3 uur wachtrooster gekozen waarbij wij telkens 3 uur rust krijgen. De scheepvaart en boeien worden zichtbaar met hun specifieke kenmerken. Wij peilen constant de scheepvaart om ons heen en verbazen ons over de hoeveelheid grote scheepvaart ondanks de economische tijden.

Als wij in de buurt van Engeland komen peilen wij de mast ( Inner Gabberd Mast Mo(U)15s12m10M) welke zojuist aan de horizon verscheen op 230 graden. Aangezien deze mast op ongeveer 10nm aan de horizon zichtbaar wordt verkrijgen wij weer een punt om ons gegist bestek te toetsen. Op de kaart kijkend zien wij dat het licht van Orfordness vuurtorentje spoedig zichtbaar zou moeten worden op 270 graden. Niet veel later komt deze inderdaad op de horizon te voorschijn en kunnen wij de afstand tot het vaste land bepalen. In de kaart lezen wij Fl5s28m20M. De vuurtoren is 28 meter hoog en schijnt 20nm ver. Door de kromming van de aarde , onze ooghoogte en gecompenseerd voor het getijde kunnen wij hem zien vanaf ongeveer 14,1 nm uit de kust. Wij plotten de nieuwe positielijn in de kaart.

†De overtocht ging voorspoedig zodat wij Harwich in het donker aanliepen en om vervolgens met de ochtendzon en dauw de rivier de Orwell op te varen. Jan van Genten, bruinvissen en nu zeehonden op 5 meter van de boot maken deel uit van deze mooie reis. Een bezoek aan de bekende Butt & Oyster Pub, uit de 16e eeuw, na een korte wandeling over het modderige slinger paadje, genieten wij van een pint en de Fish and Chips. De volgende dag oefenen wij aanleggen op stromend water en wordt er zeilend een mooring opgepikt op de River Stour waar wij de lunch nuttigen. Zeilend vertrekken wij weer vanaf de mooring en zeilen langs de kust op gegist bestek en verkennen de rivier aanlopen van de Deben en Ore. Op de onverwachte MOB oefening met het overboord zetten van de joon reageert de bemanning perfect. De reisvoorbereiding op het IJsselmeer waarbij wij o.a. de navigatie, nachtnavigatie en de MOB hebben geoefend gedurende de dag en avond heeft goede uitwerking gehad.

Wij werken met kruispeiling langs de kust en zetten veilige sectoren uit om bijvoorbeeld het Hollesley channel veilig te varen. Even verderop wordt het White Dome Powerstation zichtbaar en geeft ons weer een goed navigatiepunt.

Een varend flat gebouw met vele lampen komt voorbij. Het is de veerboot naar Newcastle.

In de scheepvaartroute varen op de rand een paar vissersschepen. Ze weten zelf niet goed welke kant ze opvaren en variŽren de snelheid ook geregeld. De ene keer liggen ze over bakboord dan weer over stuurboord. Wij varen er maar met een grote boog omheen.

Via de dieptemeter zien wij exact wanneer wij de bruine bank halverwege de oversteek over varen. De west kardinaal bevestigt dit. Tijdens de terugtocht zou de wind krimpen zodat wij aanvankelijk een iets noordelijkere route kiezen om zodoende mee te draaien met de voorspelde wind NNW 5-6 bft. De weerkaarten laten een zwak warmtefront zien om 12:00 UTC op onze lijn. En inderdaad begint het licht te regenen zodat de weerkaarten het weer bij het rechte eind hadden. Over het uur verschil in tijd zullen wij het niet hebben. De overtocht op gegist bestek brengt ons na een daggemiddelde van 165nm bij IJmuiden. Moe maar voldaan nemen wij afscheid van de eerste opstapper om vervolgens het Noordzeekanaal af te varen richting het IJsselmeer en in het donker onze thuishaven aan te lopen. Nog even opruimen en een welverdiende borrel en dan te kooi.

Wilt u ook een overtocht meemaken:wij maken in 2011 weer diverse tochten richting de Engelse oostkust

Op maat Zeilen naar uw wensen

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

MaxNautic ©

Telefoon

: 06-34 140 212

E-mail

: info@maxnautic.nl